Hem

Mattias Oscarsson presenterade Tredje mordet

Britta Kruuse och Barbro Borgstrand på väg in i salongen

Mest ros men också ris

Klicka på filmerna och lyssna

 

Klar femma eller sömnpiller? Meningarna om Tredje mordet var delade, som det brukar vara när filmstudions medlemmar betygsätter film.

Sydsvenskans filmredaktör Mattias Oscarsson presenterade filmen och rekommenderade även regissören Hirokazu Kore-edas senaste film Shoplifters som vann guldpalmen vid årets filmfestival i Cannes.

 

Marita Szepanski-Erwall filmade Mattias inledning och kommentarerna efteråt. Hon följde ett gäng medlemmar hem efter visningen. Det är ett sällskap som alltid avslutar filmstudiokvällarna med en middag, där filmen analyseras ur alla synvinklar. Sällskapet har ett eget betygssystem, där miljö, foto och annat bedöms efter en skala från ett till tio.

Klicka på filmerna här intill och se.

Övriga medlemmars betyg och bilder från våra visningar finns på Filmbloggen

 

På Filmbloggen finns också en rapport från vårt filmväljarmöte. Programmet är inte helt klart, men filmerna är valda.

 

Visningskvällar våren 2019

25 februari, 25 mars och 6 maj

 

 

 

 

 

Fem röster om filmen

I vilmet, Gustaf

Filmfoto: Marita Szepanski Erwall

På filmbloggen kan du följa med i allt som händer hos

Näsets Filmstudio och diskutera film i allmänhet och våra filmvisningar i synnerhet.

 

Vårens filmer valda

Tre visningskvällar bokade

 

 

 

 

Filmerna hösten 2018

Faces, places

Fransk dokumentär från 2017

Längd: 1 tim 24 minuter

Regissörer: Agnés Varda, JR

Ett stycke filmhistoria på ett underhållande sätt.

En ung fotograf, JR, har gjort Faces. places tillsammans med Agnés Varda, en bildkonstnär och filmikon som i år fick en heders-Oscar för sina samlade verk.

Även Faces, places var nominerad till en Oscar som bästa dokumentär.

Recensenterna öste lovord som: Kvick, dräpande, tänkvärd, fantasifull, lyckorusig och vacker.

Agnés Varda och JR reser runt på franska landsbygden och dokumenterar dagens miljöer med spökstäder, nedlagda fabriker och ekologiska odlingar, men framförallt människorna de möter. Det var i den stilen Agnés Varda jobbade när hon slog igenom på 1960-talet. Hon gick ut med kameran på gatan och träffade vanliga människor.

Detta var i inledningen av den franska vågen. Nu har Agnés Varda fyllt 90 och hon har en lång rad spel- och dokumentärfilmer bakom sig.

White Sun

Drama från Nepal.

Längd 1 timma 29, minuter

Regi: Deepak Rauniyar. Manus: Deepak Rauniyar, David Barker

Medverkande. Dayahang Rai, Asha Maya Magrati, Rabindra Singh Baniya

Filmen gjordes i Nepal 2016, men har svensk premiär först i höst, genom Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) försorg.

Den belönades på årets filmfestival i Venedig.

Här är det storslagna vyer som fyller filmduken. Fotot är fantastiskt, tyckte våra utsända vid en förhandsvisning. Men de blev också gripna av handlingen.

En regimkritisk partisan, Chandra, återvänder från Kathmandu till sin hemby för att begrava sin far. Han har kämpat med rebeller i ett inbördeskrig som pågick mellan 1996 och 2006.

Kriget är slut men spåren är djupa. Chandra möter en rad hinder, fysiska och sociala såväl som politiska.

Det är också en komplicerad värld för barn som skildras i berättelsen.

De unga skådespelarna i filmen har fått mycket beröm för sina insatser.

Tredje mordet

Japanskt drama från 2017.

Längd 2 tim, 4 minuter

Regi: Hirokazu Kore-eda

Medverkande: Masaharu Fukuyama, Koji Yakusho, Suzu Hirose

En aktuell film i tider av fake news.

Sanningen slinker ständigt mellan händerna på försvarsadvokaten och publiken, skrev Sydsvenskans Mattias Oscarsson i sin recension.

Det handlar om vad som är sanning och rättvisa. Vem har rätt att döma?

Regissören Hirokazu Kore-eda har kallats mästare i nyanser och familjeterapi. Han är känd för sina vardagsskildringar.

I år vann han Guldpalmen i Cannes med sin senaste film, Shoplifters.

Tredje mordet är ett rättegångsdrama. En fattig man anhålls för mord och erkänner direkt, fast han hotas av dödsstraff.

Men advokaten anar att det är något som inte stämmer.

Filmen avslöjar hur vi gärna tror på den sanning som passar oss bäst.

Kore-Eda har också sagt att han vill berätta om det korrumperade japanska rättssystemet.